از سال 1319

تفاوت روغن کنجد بکر و روغن کنجد تصفیه شده

اگر طرفدار محصولات کنجدی، خصوصا روغن کنجد هستید و از این روغن گیاهی برای مصارف روزانه استفاده می‌کنید، پس احتمالا با این سوال نیز مواجه شده‌اید؛ “چه تفاوتی میان روغن کنجد بکر و روغن کنجد تصفیه شده وجود دارد؟”

در ادامه این بلاگ با ما همراه باشید تا به پاسخ سوالتان برسید.

تفاوت میان روغن کنجد بکر و روغن کنجد تصفیه شده در چیست؟

روغن کنجد بکر (پرس سرد)

تفاوت اصلی بین روغن کنجد بکر و روغن کنجد تصفیه شده در پروسه فرآیند و نوع ابزار و تکنولوژی مورد استفاده است.

روغن کنجد بکر به روش پرس سرد و در اثر اعمال فشار به دانه‌های کنجد در دمای پایین تولید می‌شود، به‌طوری که تمام خواص و ویژگی‌های تغذیه‌ای کنجد حفظ شود.

در روغن‌گیری به روش پرس سرد، همانطور که در بلاگ “روغن کنجد پرس سرد چیست و چه فوایدی دارد؟” نیز اشاره کرده‌ایم، روغن در اثر اعمال فشار بدون استفاده از حرارت از دانه های کنجد استخراج می شود. عدم استفاده از هرگونه افزودنی‌ شیمیایی باعث می‌شود تا روغن به دست آمده از روش پرس سرد، هیچ‌گونه تغییراتی در ترکیبات، بو و طعم خود نداشته باشد و تمامی خواص دانه‌های روغنی کنجد نیز حفظ ‌گردد. به بیانی دیگر، انجام هرگونه از مراحل تصفیه شیمیایی از جمله رنگ‌بری و بی‌بوسازی در این گروه از روغن‌ها غیر مجاز است.

روغن کنجد بکر (پرس سرد) همانند دانه‌های کنجد، دارای آنتی اکسیدان فراوان از قبیل سزامولین و سزامین است. وجود اسیدهای چرب ضروری و ویتامین E از دیگر خواص روغن کنجد بکر است و مصرف آن برای افراد مبتلا به دیابت و بیماری‌های قلبی و عروقی طبق نظر پزشک توصیه می‌شود.

روغن کنجد بکر (پرس سرد)، کاربردهای زیادی در آشپزی دارد و برای تهیه چاشنی و سس سالاد مناسب است.

روغن کنجد تصفیه شده

در تهیه روغن کنجد تصفیه شده، روغن تحت تاثیر روش های فیزیکی و شیمیایی تصفیه می شود و نسبت به روغن کنجد پرس سرد، کیفیت پایین‌تری دارد اما به دلیل نقطه دود بالاتر، در برابر حرارت مقاوم تر است.

در طی پروسه تولید روغن کنجد تصفیه شده، ناخالصی‌ها جدا می‌شوند و این مرحله باعث ایجاد تغییراتی در رنگ و بوی روغن می‌شود؛ به همین منظور مصرف این روغن برای افرادی که روی بو و طعم حساسیت بیشتری دارند، مناسب است.

روغن کنجد تولید شده چه بکر (پرس سرد) باشد و چه تصفیه شده، دارای خواص مشترکی با دانه کنجد است. همانطور که پیشتر اشاره کردیم، آنتی اکسیدان، اسیدهای چرب ضروری و ویتامین E همگی از فوایدی هستند که در دانه کنجد و تمامی محصولات بر پایه کنجد، اعم از روغن کنجد، کرم کنجد، ارده، سس‌های کنجد و دیگر فراورده‌های کنجدی، یافت می‌شود.

همانگونه که در بلاگ‌های گذشته نیز اشاره کردیم، روغن کنجد فواید درمانی زیادی نیز دارد؛ پیشگیری از آلزایمر، جلوگیری از یبوست، جلوگیری از ابتلا به دیابت و بهبود عملکرد مغز، نمونه‌ای از فواید مصرف این روغن شگفت‌انگیز است.

برای آشنایی بیشتر با نحوه روغن‌گیری کنجد، پیشنهاد می‌کنیم تا نگاهی به بلاگ “از دانه کنجد تا روغن کنجد” داشته باشید.

شرکت حلوای عقاب، نزدیک به 80 سال است که در تولید محصولات کنجدی سابقه فعالیت دارد و امروزه با بهره‌مندی از آزمایشگاه آکرودیته و همچنین با بهره‌گیری از تکنولوژی‌های روز و استفاده از جدیدترین ماشین‌آلات صنعتی، تلاش می‌کند تا تمامی فراورده‌های کنجدی را با بالاترین کیفیت و مطابق با استانداردهای بین‌المللی از جمله استاندرد BRC و استاندارد IFS به بازار عرضه کند.

اشتراک گذاری: