از سال 1319

طبع کنجد و نقش آن در طب سنتی

مصرف کنجد، روغن کنجد و محصولات کنجدی، اتفاق جدیدی نیست و قدمت آن به سال‌ها قبل برمی‌گردد؛ زمانی که تمدن‌های بزرگ، از آن در طب سنتی و برای درمان امراض مختلف استفاده می‌کردند. در بلاگ‌های گذشته به صورت پراکنده به خواص کنجد و محصولات کنجدی برای سلامتی پرداخته‌ایم، اما در این بلاگ قصد داریم به موارد مصرف کنجد در انواع طب‌ سنتی بپردازیم.

کنجد در طب سنتی ایرانی

مصرف کنجد و روغن کنجد در ایران، به سال‌های دور بازمی‌گردد. در ایران قدیم، مصرف کنجد کوبیده شده برای هضم آسان‌تر غذا مرسوم بود و از آن برای کاهش سوزش و رفع سودا و ترشی معده استفاده می‌شد. یکی دیگر از فواید استفاده از کنجد در طب سنتی ایرانی، کاهش درد و تنظیم قاعدگی، به شرط استفاده مداوم بوده است. استفاده از کنجد به عنوان ملین، مورد دیگری است که در طب سنتی ایرانی، رواج داشته است.

کنجد در طب سنتی چینی

در طب سنتی چینی مصرف کنجد و روغن آن راه‌حلی برای درمان تاری چشم، سوت کشیدن گوش و سرگیجه عنوان شده است. همچنین مصرف روزانه کنجد، به منظور افزایش رشد مو و جلوگیری از سفید شدن زودرس مو توصیه شده است.

کنجد در طب سنتی هندی

کنجد در فرهنگ هندی نقش والایی دارد و از آن به عنوان “سمبل جاودانگی” یاد می‌شود. مطابق باور هند باستان، هنگامی که داخل بینی با روغن کنجد چرب شود، می‌تواند اضطراب و بی‌خوابی و هنگامی که روی سر ماساژ داده شود، می‌تواند سردرد را تسکین دهد. این روغن همچنین در طب سنتی به عنوان یک درمان موضعی برای شرایط پوستی، دهان شویه ضد باکتری و ملین مورد استفاده قرار می‌گرفته است. در طب سنتی هندی، روغن کنجد نوعی آنتی‎‌باکتریال محسوب می‌شده که به عنوان دهان‌شویه مصرف می‌شده است. تسکین دردهای قاعدگی و همچنین درمان یبوست از دیگر موارد مصرف کنجد و روغن آن در طب سنتی هندی است.

کنجد در طب سنتی آفریقایی

استفاده از کنجد در طب سنتی آفریقایی به 1500 سال قبل از میلاد مسیح باز می‌گردد. در متون و گزارش‌های تاریخی، مصرف روغن کنجد در طب مصری، یکی از راه‌های درمان مشکلات مربوط به دستگاه گردش خون، ورم مفاصل، بیماری‌های اعصاب و از بین بردن چرک‌ گوش بوده است. در نیجریه استفاده از عصاره برگ‌‌های کنجد، یکی از راه‌های مرسوم برای درمان عفونت و مشکلات پوستی محسوب می‌شده است. استفاده از کنجد در تانزانیا نیز قدمت زیادی دارد: در تانزانیا از ترکیب روغن کنجد و صمغ درختان، ماده‌ای با خاصیت ضدمیکروبی تهیه و از آن برای درمان بیماری‌های مختلف استفاده می‌کردند‌. در مراکش نیز این دانه‌های ارزشمند برای برطرف کردن بی‌خوابی و افزایش شیر مادران مورد مصرف قرار می‌گرفته است.

کارخانه حلوای عقاب با تولید محصولات کنجدی در گروه‌های مختلف، تلاش می‌کند تا قدمی برای تغییر در رژیم غذایی روزانه و حرکت به سمت زندگی سالم‌تر بردارد.

اشتراک گذاری: