از سال 1319

کبد چرب و راهکارهای پیشگیری از آن با کمک تغذیه سالم

متاسفانه امروزه شاهد بروز طیف وسیعی از بیماری‌های مرتبط با سبک زندگی هستیم که عموماً دربرگیرنده عوامل مربوط به رژیم غذایی و فعالیت بدنی افراد می باشد. کبد چرب به دلیل شیوع بالای آن در جامعه، حائز اهمیت است، به همین منظور قصد داریم در این مطلب به معرفی این بیماری و ارائه‌ی راهکارهایی برای پیشگیری از ابتلا به آن بپرداز‌یم.

کبد تنها عضوی در بدن است که حتی در صورت از بین رفتن 70 درصد از آن، قابلیت بازسازی خود را دارد. تمام خون دستگاه گوارش با گذشتن از کبد تصفیه می شود. کبد نقش مهمی در ذخیره‌سازی و سوخت‌وساز چربی‌ها به عهده دارد و در حالت طبیعی 5 درصد وزن آن را چربی تشکیل می‌دهد.

كبد چرب در شرایطی ایجاد می‌شود كه چربی در سلول های کبدی انباشته شده و به التهاب این سلول ها منجر گردد. با توجه به نقش حیاتی این اندام در متابولیسم و سوخت‌وساز، هرگونه اختلال در کارکرد آن می‌تواند مشکلات جبران‌ناپذیری را در پی داشته باشد.

کبد چرب یک بیماری خاموش و بدون علامت است، لذا پیشگیری از آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. بسیاری از افراد نیز علائم غیراختصاصی نظیر درد در بالای شکم و خستگی مزمن را بروز می‌دهند. بروز کبد چرب، با چاقی به‌ویژه چاقی شکمی در ارتباط است. از درمان‌های اصلی این عارضه می‌توان به تنظیم و اصلاح رژیم غذایی و افزایش فعالیت بدنی اشاره کرد.

از آنجایی که هنوز داروی خاصی برای درمان این بیماری تولید و عرضه نشده است، رعایت رژیم غذایی معتدل و مناسب می تواند در پیشگیری و درمان این بیماری بسیار موثر واقع شود. رژیم غذایی که حاوی میزان قابل‌توجهی سبزی، میوه و مواد غذایی پرفیبر باشد، معمولاً بهترین انتخاب برای افراد مبتلا به کبد چرب است. همچنین کاهش چربی مصرفی، به‌ویژه چربی‌های اشباع‌شده و جایگزینی آن‌ها با چربی‌های غیراشباع که در روغن‌های گیاهی همچون روغن کنجد وجود دارد، بسیار تاثیرگذار می باشد. مصرف کره، خامه و پنیرهای چرب تا حد ممکن باید محدود شده و در مقابل مواد غذایی گیاهی همچون کنجد، سبزی‌ها و میوه در برنامه غذایی گنجانده شود.

سالیان درازی است که شرکت حلوای عقاب در زمینه‌ تولید محصولات کنجدی فعالیت می‌کند. از اولین کارگاه این شرکت در پاچنار تا کارخانه‌ بزرگ عقاب امروز در شهریار، تمام سعی مدیریت و کارکنان بر این بوده تا بهترین محصولات را که ضامن سلامتی مردمان این سرزمین باشد، تولید کنند. محصولات متنوع عقاب شامل حلوا، ارده، کرم کنجد، کنجد، روغن، سس کنجد و کنجد عسلی با جای‌ گرفتن در برنامه غذایی مردمان ایران‌زمین علاوه‌بر حفظ تنوع، مواد غذایی ضروری مورد نیاز بدن را نیز تامین می کنند. ما در مجموعه حلوای عقاب در تلاش هستیم تا با تولید و عرضه محصولات بر پایه‌ی کنجد که یکی از منابع کمک کننده در پیشگیری از ابتلا به این بیماری است، شاهد کاهش بار ناشی از این بیماری باشیم.

برچسب‌ها:

اشتراک گذاری: