از سال 1319

کنجد و نقش مهم آن در کاهش کلسترول خون

کلسترول بالا بیماری شایعی است که متأسفانه فرد تا مدت‌ها متوجه آن نمی‌شود. به‌خصوص افرادی که در محدوده وزن نرمال قرار داشته و نسبت به سلامت جسمانی خود مطمئن هستند، این مشکل را از خود دور می‌دانند. اما خوب است بدانید که اضافه‌ وزن تنها یکی از عوامل بروز کلسترول بالا محسوب می‌شود و تنها آزمایش خون می‌تواند وجود یا عدم وجود این مشکل را مشخص کند.

عوامل افزایش میزان کلسترول در بدن عبارتند از:

رژیم غذایی نامناسب

خوردن مداوم چربی‌های اشباع مانند روغن‌ها و فرآورده های حیوانی به علت دارا بودن مقادیر قابل توجهی از این چربی ها، منجر به بالا رفتن میزان کلسترول در خون می‌شود.

چاقی

اگر شاخص توده بدنی (BMI) شما بالاتر از 30 باشد، در معرض ابتلا به کلسترول بالا هستید و بهتر است تا در سبک زندگی خود تغییراتی ایجاد کنید.

بی‌تحرکی

ورزش کردن از بهترین راه‌های کاهش کلسترول بد (LDL) و افزایش کلسترول خوب (HDL) در بدن شماست. طبعاً بی‌تحرکی و یکجا نشینی کاملاً بر خلاف این موضوع عمل می‌کند.

سیگار

سیگار کشیدن و به‌طور کلی استعمال دخانیات، باعث آسیب دیدن دیواره رگ‌های خونی شده و درنتیجه اسیدهای چرب، بیشتر در این نواحی انباشته می‌شوند و میزان کلسترول بد افزایش می یابد. استعمال دخانیات همچنین باعث کاهش سطح کلسترول خوب (HDL) در بدن می شود.

دیابت

قند خون بالا باعث آسیب‌دیدگی پوشش عروق خونی شده و بالا بودن قند خون، با افزایش سطح کلسترول خطرناک (VLDL) رابطه ی مستقیمی دارد.

سن

از آنجایی که با افزایش سن، تغییراتی در ترکیبات شیمیایی خون اتفاق می افتد، خطر افزایش کلسترول نیز بیشتر می شود. به عنوان مثال، با افزایش سن، توانایی کبد در حذف کلسترول بد (LDL) کاهش می یابد.

در فرآیند پیشگیری و همین‌طور درمان کلسترول بالا، رژیم غذایی مناسب خصوصاً رعایت رژیم‌های غذایی گیاه‌خواری نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند. به‌خصوص اینکه یکی از راحت‌ترین و ارزان‌ترین روش‌ها نیز محسوب می‌شود.

به عنوان قدم اول باید سعی کنید تا حد امکان مصرف اسیدهای چرب اشباع را در رژیم غذایی خود کاهش داده و در عوض از روغن‌های غیراشباع استفاده کنید. یکی از بهترین‌ گزینه‌ها در این زمینه روغن کنجد است. زیرا کنجد از جمله دانه‌های روغنی سرشار از اسید چرب اشباع نشده می باشد و یکی از خواص بی‌شمار آن کاهش کلسترول بد و افزایش کلسترول خوب بدن است. به نظر می رسد کنجد با وجود سزامین و فیبر می تواند باعث کاهش سطح کلسترول خون شود. تحقیقات نشان داده است که سزامین (که نوعی لیگنان است) می تواند از جذب کلسترول در دیواره ی روده ی کوچک جلوگیری کند. همچنین مواد غذایی که حاوی فیبر محلول هستند، می توانند به تدریج با جلوگیری از جذب کلسترول در روده، سطح LDL را کاهش دهند.

علاوه بر استفاده از روغن کنجد، از خود کنجد نیز می‌توانید در هریک از وعده‌های غذایی استفاده کنید. بسیاری از افراد کنجد و محصولات حاصل از آن را به عنوان یک صبحانه مقوی، میان وعده ای سالم و برخی دیگر نیز در انواع غذاها و سالادها استفاده می‌کنند. با اصلاح رژیم غذایی، قدم بزرگی در راستای سلامت جسمانی خود خواهید برداشت که کاهش کلسترول بد خون تنها یکی از مزایای آن است.

برچسب‌ها:

اشتراک گذاری: