از سال 1319

روغن مخلوط کنجد و کانولا چیست؟

 امروزه محبوبیت روغن‌های گیاهی در حال افزایش است چرا که مصرف روغن مناسب برای آشپزی، با بیشترین خواص و کم‌ترین میزان ضرر، همیشه مورد بحث بوده است. افزایش تقاضا برای روغن‌های گیاهی و کاهش مصرف روغن‌های غیرگیاهی نیز، گواهی بر این مدعاست! در این بلاگ به نوع دیگری از روغن‌های گیاهی، یعنی روغن کانولا و ترکیب آن با روغن کنجد می‌پردازیم و فواید آن برای سلامتی را بررسی می‌کنیم.

روغن کانولا چیست؟

در ابتدا این سوال پیش می‌آید که روغن کانولا چیست؟ روغن کانولا یا Canola Oil نمونه‌ای از انواع روغن‌‌های گیاهی است که از گیاهی با نام “کلزا” گرفته می‌شود. مصرف این روغن به هزاران سال پیش باز می‌گردد، هرچند که مصارف خوراکی کمی داشته و بیشترین کاربرد آن در تولید صابون و تعمیر ماشین‌آلات بوده است اما امروزه به یکی از محبوب‌ترین روغن‌ها برای مصارف خوراکی بدل شده است. دلیل آن هم، نقطه دود بالا و دیگر خواص و فواید فراوان این روغن گیاهی است که در ادامه بیشتر به آن می‌پردازیم.

آشنایی با روغن مخلوط کنجد و کانولا و فواید آن برای سلامتی

روغن مخلوط کنجد و کانولای حلوای عقاب، فرآورده‌ای با نسبت 30 درصد از روغن کنجد و 70 درصد از روغن کانولا (کلزا) است. این ترکیب تمامی خواص و فواید کنجد و کلزا را داراست. علاوه‌بر این، خواص مشترک زیادی میان ترکیب این دو روغن وجود دارد.

روغن مخلوط کنجد و کانولا یکی از اصلی‌ترین منابع برای تامین اسیدهای چرب ضروری برای بدن، از جمله امگا 3، امگا 6 و امگا 9 می‌باشد.

خاصیت آنتی‌اکسیدانی از دیگر خواص موجود در ترکیب این دو روغن است. وجود سزامین و سزامولین در روغن مخلوط کنجد و کانولا، خاصیت آنتی اکسیدانی این ترکیب را دو برابر کرده است. گنجاندن این روغن در برنامه غذایی و مصرف آن، فعالیت رادیکال‌های آزاد را مهار می‌کند و از صدمه رساندن آن‌ها به سلول‌های در حال رشد، جلوگیری می‌کند.

طبق تحقیقات انجام شده، ویتامین E موجود در روغن کنجد و کانولا، آن را به روغن پایدار تبدیل کرده است که اضافه کردن هر یک از این دو روغن، به صورت جداگانه به دیگر روغن‌های متفرقه، همچون روغن سویا، مقاومت آن‌ها را در برابر اکسیداسیون افزایش می‌دهد.

مصرف مداوم روغن مخلوط کنجد و کانولا به خاطر وجود ویتامین  E در هر دو روغن و همچنین ویتامین K در روغن کانولا، از ایجاد بیماری‌های پوستی و همچنین ظهور علائم پیری از جمله چروک و افتادگی پوست، جلوگیری می‌کند.

روغن مخلوط کنجد و کانولا یکی از فراورده‌های کنجدی و نمونه‌ای از گروه محصولات روغن کنجد حلوای عقاب است. این فراورده به دلیل خواص فراوانی که پیشتر به آن‌ها اشاره کردیم، می‌تواند جایگزین مناسبی برای دیگر انواع روغن‌ها خصوصاً در پخت و پز باشد.

حلوای عقاب همواره در تلاش است تا با توجه به تنوع ذائقه‌ها و همچنین نیاز جامعه به پیروی از یک برنامه غذایی سالم، به تولید فراورده‌های کنجدی در گروه محصولات متنوع  بپردازد.

اشتراک گذاری: