از سال 1319

روغن پالم، خوب یا بد

خوب یا بد بودن روغن پالم به یکی از بحث‌های مهم این روزها بدل شده است. سابقه مصرف روغن پالم در بسیاری از نقاط جهان به بیش از هزاران سال پیش باز می‌گردد و روغن پالم و روغن سویا بیشترین میزان تولید را، در میان سایر روغن های گیاهی در جهان دارند.

روغن پالم همچون روغن نارگیل یکی از معدود چربی‌های گیاهی اشباع‌ شده است که در دمای اتاق، حالت نیمه جامد دارد. روغن پالم و روغن هسته ی پالم ترکیب اسید های چرب و همچنین کاربرد های متفاوتی دارند. روغن پالم همچون سایر روغن‌های گیاهی فاقد کلسترول است اما نسبت چربی اشباع و غیراشباع آن، برابر می‌باشد. به طور کلی مصرف روغن های حاوی اسید های چرب اشباع از نظر تغذیه ای توصیه نمی شود.

از روغن پالم می‌توان در تهیه روغن مخصوص پخت‌وپز و روغن سرخ‌کردنی، تهیه کره گیاهی (مارگارین)، در صنعت شیرینی‌پزی (قنادی)، تهیه بستنی و غیره استفاده کرد. از آنجا که این روغن سرشار از اسیدهای چرب اشباع است از مقاومت خوبی در مقابل اکسیداسیون برخوردار بوده و در صورتی که نیاز به مصرف روغن های اشباع در برخی محصولات صنایع غذایی وجود داشته باشد، روغن های پالم و نارگیل به دلیل عدم وجود چربی های ترانس،  انتخاب های سالمتری در مقایسه با روغن های هیدروژنه شده، می باشند.

اخیراً خبرهایی در خصوص استفاده از روغن پالم در صنایع لبنی به‌جای چربی طبیعی شیر به‌منظور تولید شیر و محصولات لبنی پرچرب شنیده می‌شود. با توجه به اینکه چربی طبیعی شیر حاوی ویتامین‌های مورد نیاز بدن می‌باشد، که برخی از آنها در روغن پالم وجود ندارند و از آنجایی که انتظار می رود از چربی شیر در اغلب محصولات لبنی استفاده شود، افزودن روغن پالم به محصولات لبنی نوعی تقلب محسوب شده و نشان دهنده عدم صداقت تولید کننده است.

به طور کلی متخصصان تغذیه بر این باورند که استفاده از روغن های غیر اشباع مانند روغن کنجد، زیتون و …. در رژیم غذایی افراد اولویت داشته و منجر به کاهش احتمال بروز بیماری های قلبی و عروقی می شوند.

شرکت حلوای عقاب با سال‌ها تجربه در زمینه‌ تولید محصولات کنجدی از قبیل ارده، حلوا ارده، کرم کنجد، سس کنجد، کنجد عسلی و روغن کنجد با بهره‌گیری از کادری مجرب و متخصص، تلاش در افزایش آگاهی عمومی و حفظ سلامت خانوارهای ایرانی را همواره سرلوحه تمامی فعالیت های خود قرار داده است. در همین راستا با حفظ استانداردهای بین‌المللی و ملی و در نظر گرفتن نیازهای سلامتی جامعه، اقدام به تولید باکیفیت‌ترین روغن کنجد از دانه‌های کنجد نموده تا همسو با نیاز جامعه بهترین روغن کنجد را در دسترس مصرف کنندگان قرار دهد.

برچسب‌ها:

اشتراک گذاری: