از سال 1319

روغن کنجد و جلوگیری از یبوست

ممکن است که در موقعیت‌ها و سنین مختلف دچار یبوست شده باشیم. یبوست یکی از مشکلات گوارشی شایع و نوعی از ناهنجاری در کارکرد روده‌ها است که باعث می‌شود تا فرآیند دفع، به درستی و در زمان و روتین معینی صورت نگیرد. ابتلا به یبوست در افراد، دلایل متفاوتی دارد. رژیم غذایی نامناسب مثل نبود فیبر کافی در برنامه غذایی، نخوردن آب و مایعات کافی در طول روز، نداشتن تحرک، عدم اختصاص وقت کافی برای انجام عملیات دفع از عواملی است که می‌تواند باعث ایجاد یبوست در افراد شود. مصرف برخی داروها نیز ممکن است احتمال ابتلا به یبوست را در افراد افزایش دهد. یبوست ممکن است در دوره‌های مختلف، شدت بیشتری پیدا کند. برای مثال، دوره بارداری، دوره افسردگی، دیابت، استرس و … .

یکی از راه‌های درمان یبوست، استفاده از دارو است، اما باید این نکته را مدنظر داشته باشید که مصرف دارو، در طولانی مدت باعث ایجاد تنبلی و کندی در کارکرد روده و حادتر شدن یبوست می‌شود اما برای کوتاه مدت و به صورت مقطعی، می‌تواند چاره‌ساز باشد. جهت اجتناب از هر گونه عوارض احتمالی داروهای شیمیایی، می توان با اصلاح رژیم غذایی تا حد زیادی به پیشگیری و درمان یبوست کمک کرد.

تاثیر کنجد و روغن کنجد در درمان یبوست

زمینه‌های ارثی و بالا رفتن سن، از مواردی هستند که امکان ابتلا به یبوست را در افراد افزایش می‌دهند. در واقع، با بالا رفتن سن، عملکرد سیستم گوارشی ضعیف شده و فرآیند هضم کاهش پیدا می‌کند. کنجد و نحوه‌های متفاوت استفاده از آن، از دیرباز، خصوصا در طب سنتی رواج داشته و مرسوم شدن استفاده از آن، اتفاق تازه‌ای نیست.

گنجاندن کنجد در برنامه غذایی و مصرف روزانه روغن آن، به مرور یبوست را درمان می‌کند و به دستگاه گوارش و روده‌ها برای انجام عمل دفع، نظم می‌دهد. دانه‌های کنجد محتویات موجود در روده را نرم کرده و باعث دفع راحت تر آنها می‌شوند. ارده که همان کنجد آسیاب شده است نیز همان خصوصیات کنجد را در رفع یبوست دارد و به عنوان ملین و مسهل قابل استفاده است. مصرف 1 الی 2 قاشق روغن کنجد در روز و یا استفاده از آن برای تهیه انواع غذا و سالاد، به مرور زمان، یبوست را درمان و از بروز مشکلات ناشی از آن جلوگیری می‌کند.

اگر مبتلا به یبوست هستید، می‌توانید با مصرف روزانه محصولات کنجدی و روغن کنجد، عملکرد سیستم گوارشی‌تان را بهبود ببخشید و به مرور زمان، یبوست را درمان کنید.

اشتراک گذاری: