از سال 1319

مروری بر تاریخچه کنجد و ارزش غذایی آن

دانه کنجد که به نام های سزاموم، تیل، سیم‌سیم، بنیسید و جین‌جلی نیز نامیده می شود، یکی از قدیمی ترین دانه های روغنی است که به وسیله انسان های نخستین مورد استفاده قرار می گرفته است. از سده های پیش این دانه در بخش هایی از جهان به ویژه آسیا و آفریقا کشت می شده است. برخی بر این باورند که منشاء گیاه کنجد در مرکز آفریقا و کشور اتیوپی بوده و برخی دیگر بنا به مدارکی، منشاء پیدایش این گیاه را در هند می دانند. امروزه می‌توان گفت که مصرف کنجد، به دلیل پیدایش و تولید فرآورده‌ها و محصولات کنجدی، رواج بیشتری پیدا کرده است. میزان تولید کنجد در جهان بیش از 6 میلیون تن بوده و بزرگترین تولید کنندگان آن عبارتند از: تانزانیا، میانمار، هند، سودان، چین و نیجریه. در ایران نیز کشت و برداشت کنجد در 16 استان کشور از جمله در خوزستان، خراسان، فارس و کرمان صورت می‌گیرد.

ارزش غذایی دانه کنجد

کنجد، یکی از منابع خوراکی محبوب، پرکاربرد و با ارزش غذایی بالا است. این دانه‌های کوچک به طور میانگین حاوی حدود 25% پروتئین، 20% درصد کربوهیدرات و حدود 50 درصد روغن هستند و یکی از منابع غنی اسیدهای چرب ضروری به حساب می‌آیند. نزدیک به 80 درصد اسیدهای چرب موجود در روغن کنجد غیر اشباع هستند که اسید اولئیک و اسید لینولئیک مهم ترین اسیدهای چرب غیر اشباع اصلی آن می باشند. میزان مواد معدنی در دانه کنجد بین 7-4 درصد می باشد و از جمله آن ها می توان به کلسیم، فسفر، پتاسیم و آهن اشاره کرد. همچنین کنجد حاوی ویتامین های E و B نیز می باشد. یکی از بارزترین فواید کنجد، خاصیت آنتی‌اکسیدانی آن است. سزامین و سزامولین دو آنتی‌اکسیدان موجود در دانه‌ کنجد است.گنجاندن کنجد در برنامه غذایی روزانه، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را کاهش می‌دهد و بهترین منبع برای پیشگیری از آلزایمر است.

 

شرکت حلوای عقاب  با بیش از هشتاد سال سابقه به عنوان معتبر ترین برند داخلی در عرصه تولید محصولات کنجدی تلاش کرده است تا در راستای تغذیه سالم فرهنگ‌ ساز باشد و گامی موثر در راستای ارتقای سطح سلامت جامعه بردارد. تنوع محصولات کنجدی حلوای عقاب اعم از حلوا، ارده،  کنجد، کرم کنجد، سس کنجد، روغن کنجد  و اسنک بارهای کنجدی گواهی بر این مدعاست.

اشتراک گذاری: