از سال 1319

حلوا ارده بدون شکر، میان وعده‌ای مناسب برای بیماران دیابتی

دیابت یکی از بیماری‌های شایع و نوعی بیماری‌ متابولیکی است که باعث بالا رفتن قند خون می‌شود.

طبق تحقیقات انجام شده، یکی از علل بروز بیماری‌های قلبی عروقی، کلیوی و انواع سکته، دیابت است. در ادامه، با این بیماری و رژیم غذایی آن بیشتر آشنا می‌شویم و به این سوال که آیا مصرف حلوا ارده بدون شکر، برای بیماران دیابتی مناسب است یا نه، پاسخ می‌دهیم.

دیابت چیست؟

دیابت، نوعی بیماری متابولیکی است که در صورت ابتلا به آن، بدن نمی‌تواند قند مصرف شده را به منظور تولید انرژی بسوزاند که در نهایت باعث بالا رفتن قند خون می‌شود.

به بیانی دیگر، هر آنچه که ما در طول روز مصرف می‌کنیم، در نهایت تبدیل به گلوکز یا همان قند می‌شود. در این میان هورمون انسولین موجود در بدن، گلوکز را وارد سلول‌ها کرده و انرژی مورد نیاز بدن را تامین می‌کند، اما ابتلا به دیابت، باعث ایجاد اختلال در این فرایند می‌شود و امکان تولید انسولین را به حداقل می‌رساند و یا در حالتی دیگر، امکان استفاده موثر از آن را مختل می‌کند.

دیابت نوع 1 و نوع 2 از شایع‌ترین انواع دیابت هستند. در دیابت نوع 1 که نوعی از بیماری خود ایمنی است، بدن به سلول‌های موجود در لوزالمعده، جایی که انسولین در آن ساخته می شود، حمله می‌کند و در دیابت نوع دو، بدن در برابر انسولین مقاومت کرده و قند خون افزایش می یابد.

گرسنگی، کاهش وزن، تکرر ادرار، احساس تشنگی، تاری چشم و احساس خستگی از نشانه‌های دیابت است.

رژیم غذایی مناسب افراد مبتلا به دیابت

توجه به رژیم غذایی یکی از مهم‌ترین عوامل کنترل دیابت است. در انواع دیابت خصوصا دیابت نوع دو، کنترل میزان کربوهیدرات دریافتی، به شدت اهمیت دارد.

توصیه متخصصان برای ثابت نگه داشتن قند خون، مصرف وعده و میان وعده ‌های سالم و کوچک نظیر میوه، سبزیجات، غلات، پروتئین ‌و چربی‌های سالم مانند روغن زیتون، روغن کنجد و روغن دانه‌های آجیلی در طول روز است. علاوه‌بر موارد ذکر شده، عدم استفاده از شیرین‌کننده‌های مصنوعی، نکته دیگری است که افراد مبتلا به دیابت باید به آن توجه داشته باشند.

با توجه به همه نکاتی که به آن‌ها اشاره کرده‌ایم در نهایت به این سوال پاسخ می‎‌دهیم که آیا مصرف حلوا ارده بدون شکر می‌تواند میان‌وعده مناسبی برای مبتلایان به دیابت باشد؟

همانطور که پیشتر اشاره کردیم، مصرف دانه‌های گیاهی مثل کنجد، به دلیل وجود فیبر، خطر ابتلا به دیابت را کاهش می‌دهد. علاوه‌بر فیبر، مواد معدنی موجود در دانه‌های کنجد، در کاهش قند خون تاثیر بسزایی دارد و این دانه مغذی می تواند به عنوان مکمل داروهای کاهنده قند خون در رژیم غذایی افراد مبتلا به دیابت طبق نظر پزشک، مورد استفاده قرار گیرد.

حلوا ارده بدون شکر عقاب، به دلیل پایه کنجد و همچنین استفاده از شيرين‌کننده‌هاي طبيعی سوربيتول و مالتيتول (قند ميوه‌جات) و عدم استفاده از شکر و گلوکز، می‌تواند گزینه مناسبی برای افراد مبتلا به دیابت باشد، چراکه انديس گلايسمی پايين شیرین کننده های مورد استفاده در این محصول کنجدی، موجب افزایش سریع قند خون نمی‌شود. البته با توجه به نوع و شدت بیماری می بایست میزان مصرف کلیه مواد غذایی برای افراد مبتلا، طبق نظر پزشک معالج انجام گیرد.

کارخانه حلوای عقاب، با استفاده از مواد اولیه با کیفیت و تولید محصولات سالم مطابق با استانداردهای کیفی، ایمنی و بهداشتی جهانی، تلاش می‌کند تا به سهم خود ضمن تولید محصولات مورد پسند ذائقه افراد جامعه، در تشویق جامعه به سمت تغذیه و زندگی سالم، اثرگذار باشد.

بله، حلوا ارده بدون شکر می‌تواند یک میان‌وعده مناسب برای افراد مبتلا به دیابت باشد. حلوا ارده با استفاده از مواد اولیه کنجد و شیرین‌کننده‌های طبیعی مانند ایزومالت تهیه می‌شود و بدون استفاده از شکر و گلوکز است. این حلوا دارای اندیس گلایسمی پایینی است که به معنی عدم ایجاد افزایش سریع قند خون می‌باشد. با این حال، باید توجه داشت که میزان مصرف کلیه مواد غذایی برای هر فرد مبتلا به دیابت، باید طبق نظر پزشک معالج تنظیم شود. همچنین، توجه به تحرک و فعالیت ورزشی روزانه نیز برای بهبود حال بیماران دیابتی بسیار مهم است.

در نهایت، همواره مشاوره با پزشک معالج و متخصص تغذیه در خصوص رژیم غذایی و میان‌وعده‌های مناسب برای شما اهمیت دارد، زیرا هر فرد و شرایط بدنی ممکن است نیازهای متفاوتی داشته باشد و برای کنترل دیابت بهینه، تغذیه مناسب و مدیریت درست ضروری است.

علاوه‌بر تمامی موارد ذکر شده، داشتن تحرک و فعالیت ورزشی روزانه نیز می‌تواند در بهبود حال بیماران دیابتی موثر باشد.

اشتراک گذاری: