از سال 1319

ارده، چاشنی سلامتی

ارده در كتب طب سنتی با نام “رهشی” آمده و عبارت است از: كنجد پوست گرفته بریان كه نرم ساییده شده باشد و به صورت مایع درآید و روغن آن را نگرفته باشند.

ارده از آسیاب کردن کنجد بدون پوست و بو داده شده با حفظ تمام خواص تغذیه‌ای آن به دست می‌آید. رنگ ارده معمولا کرم یا قهوه ای روشن است و پایه‌ای برای تولید حلوا محسوب می‌شود. دو فاز شدن ارده و جدا شدن بخشی از روغن در سطح ارده، امری طبیعی و نشان دهنده خالص بودن آن است و با هم زدن، مجدد به حالت اول برمیی‌گردد.

ارده به عنوان یک ماده غذایی کامل، به تنهایی و یا همراه با یک شیرین کننده نظیر عسل، شیره انگور و شیره خرما می‌تواند به‌عنوان یک وعده غذایی مناسب استفاده گردد و در گذشته، مصرف ارده همراه با شیره، رواج بیشتری میان مردم داشته است. همچنین از این محصول در تهیه انواع غذاها، شیرینی جات، حلوا، کلوچه، کیک و یا محصولاتی نظیر سس کنجد و حمص استفاده میی‌گردد.

ارده فاقد هر گونه افزودنی بوده و به عبارتی می‌توان گفت که ترکیبی صددرصد طبیعی دارد چرا که تنها ماده تشکیل‌دهنده آن کنجد است، بنابراین تمامی خواص تغذیه ای این دانه ارزشمند را دارا می باشد. ارده حاوی پروتئین و اسیدهای آمینه ضروری، مواد معدنی نظیر کلسیم، فسفر، پتاسیم و آهن، اسیدهای چرب غیراشباع، اسیدهای چرب امگا 6 و امگا 9، ویتامین E، ویتامین B و آنتی اکسیدان بوده و در کاهش کلسترول خون و پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و سرطان موثر است. همچنین به عملکرد دستگاه گوارش و سلامت پوست و مو کمک می نماید. به دلیل تحرک بالای کودکان، مصرف ارده و حلوا ارده در وعده صبحانه، علاوه بر رساندن انرژی و مواد مغذی لازم، موجب تقویت حافظه نیز می شود.

شرکت حلوای عقاب به عنوان برترین برند تولیدکننده محصولات کنجدی، بیش از هشتاد سال است که مرغوب‌ترین ارده را تولید و با کیفیت مطلوب روانه بازار می‌نماید.

 

اشتراک گذاری: