از سال 1319

حمص چیست و چه فوایدی دارد؟

حلوای عقاب با سال‌ها تجربه در تولید و توزیع محصولات کنجدی، قصد دارد تا ضمن معرفی خواص اعجاب‌انگیز کنجد در درمان و کنترل بیماری‌ها، با معرفی غذاهای کنجدی، سلامتی و تنوع را به سفره‌های ایرانی هدیه دهد. لذا قصد داریم تا شما را با حمص یکی از پیش غذاهای کنجدی محبوب در خاورمیانه آشنا کنیم و اندکی به فواید آن برای سلامتی بپردازیم.

حمص به معنای نخود، واژه ای عربی و یکی از پیش غذا‌های محبوب و معروف در کشورهای عربی و خاورمیانه است. تاریخچه‌ی طبخ این غذا به کشورهایی که نخود از پایه‌های آشپزی آنان بوده است مانند لبنان، فلسطین، اردن و مصر باز می‌گردد. طبخ ساده این غذای سبک و خوشمزه از عوامل افزایش محبوبیت آن در سال‌های اخیر می باشد؛ چرا که امروزه مشغله‌های زیاد موجب شده است تا زمانی که افراد به طبخ غذا اختصاص می‌دهند، کوتاه‌تر شود و محبوبیت غذاهایی که به ‌سرعت تهیه می‌شوند، افزایش یابد. محبوبیت و افزایش مصرف فست‌ فودها در سال‌های اخیر نیز، نیاز مردم به غذاهای آماده را نشان می‌دهد. با این حال، به دلیل استفاده از مواد اولیه نامرغوب همچون سوسیس،کالباس و روغن‌های اشباع و ترانس در فست فودها، متخصصان تغذیه و پزشکان همواره توصیه می‌کنند تا مصرف غذاهای آماده در خانواده ها به حداقل برسد. بنابراین حمص به دلیل استفاده از مواد اولیه ی سالم، زمان کوتاه آماده سازی و کم‌هزینه بودن از جمله غذاهایی است که می‌تواند در رژیم غذایی خانواده‌ها قرار گیرد. حمص می‌تواند انتخابی برای یک شام سبک، میان وعده‌ای مغذی برای کودکان و صبحانه‌ای سالم باشد. همچنین می تواند در کنار سبزیجات تازه یا نان پیتا سرخ شده به عنوان دیپ قرار بگیرد.

نخود و ارده، دو ماده اصلی حمص است.

ارده به تنهایی یک ماده غذایی کامل برای تمام وعده‌های غذایی به‌ویژه صبحانه است که از کنجد برشته و بدون پوست آسیاب شده با حفظ تمام خواص تغذیه‌ای آن و بدون هرگونه ماده افزودنی یا فرآیند حرارتی به دست می‌آید.

تحقیقات نشان داده است که حمص حاوی ویتامین ها و مواد معدنی مانند منگنز، مس، فولات، منیزیم، فسفر، آهن، روی، ویتامین ب و پتاسیم می باشد. این پیش غذای مدیترانه ای، حاوی فیبر و اسید های چرب چند غیر اشباعی است و به همین سبب می‌تواند گزینه‌ای مناسب جهت تامین نیاز های بدن به ویژه برای افراد گیاهخوار و وگان باشد.

در ادامه طرز تهیه حمص را با شما به اشتراک می‌گذاریم.

مواد اولیه

  • 250 گرم نخود پخته
  • 12-10 قاشق غذاخوری ارده ی عقاب
  • 10 قاشق غذاخوری آبلیموی تازه
  • یک‌چهارم پیمانه روغن زیتون
  • 3 الی 5 حبه سیر تازه
  • 2 قاشق چای‌خوری پاپریکا
  • نمک و فلفل قرمز به مقدار لازم

طرز تهیه

مدت زمان تهیه حمص حدود 15 دقیقه و با توجه به مواد اولیه ذکر شده برای 6 الی 8 نفر مناسب است.

در مرحله اول نخودها را بپزید آب آن را بگیرید و سپس درون مخلوط‌کن (بلندر) بریزید تا کاملاً پوره شود؛ به‌گونه‌ای که هیچ تکه‌ای در آن قابل‌ رؤیت نباشد.

سپس سیر و نمک را در داخل هاون بکوبید تا عطر و طعم آن به‌ خوبی آزاد شود.

در این مرحله، ارده عقاب را با آب‌لیمو، فلفل و روغن‌زیتون کاملاً مخلوط کرده و سیر و نمک را به آن اضافه کنید تا ترکیبی یکدست پیدا کند. در صورتی که احساس کردید بافت آن خشک است، می‌توانید کمی از آب نخود اضافه کنید تا بافت آن کمی نرم‌تر گردد.

سپس ارده را داخل نخود له شده بریزید و آن‌ها را کاملاً مخلوط کنید تا ترکیبی غلیظ و پوره مانند به دست آید. در آخر روی آن پاپریکا بریزید و حمص را سرو کنید. در صورت دلخواه می‌توانید قبل از سرو، حمص را در یخچال قرار بدهید تا کمی خودش را بگیرد.

نوش جان!

اشتراک گذاری: