از سال 1319

رژیم غذایی مدیترانه‌ای

آیا ماهی، میوه‌های تازه، سبزیجات و مغزها را دوست دارید؟ در صورتی که جوابتان مثبت است، رژیم غذایی مدیترانه‌ای برای شما انتخاب مناسبی است. ریشه ی رژیم غذایی مدیترانه‌ای به الگوی غذایی غالب مردم ناحیه مدیترانه باز می گردد که در دهه ی 1960 میلادی در دنیا مطرح شد.

امروزه پس از تغییرات بسیار در سبک زندگی مردم و تاثیرات منفی ناشی از آن، که به اضافه وزن و ابتلا به بیماری قلبی و عروقی منجر شده، رژیم غذایی مدیترانه ای توجه متخصصین تغذیه را به خود جلب کرده است.

رژیـم غـذایی مدیترانـه‌ای، یـک الگـوی غـذایی با تأكید بر مصرف ماهی و محصولات دریایی، غلات، انواع سبزی و میوه تازه، مغزها و حبوبات می باشد. همچنین با توصیه به مصرف متوسط محصولات لبنی، گوشت پرندگان و تخم‌مرغ و مصرف كـم شـیرینی‌‌هـا، گوشـت قرمز و فرآورده‌های گوشـتی آماده، سعی در بهبود رژیم غذایی دارد. همچنین یکی از ویژگی های خاص این رژیم غذایی، تاکید جدی بر فعالیت‌های فیزیکی و تحرک روزانه، مصرف مایعات فراوان و مصرف چربی‌های سالم است.

نتایج تحقیقات انجام شده در این زمینه نشان داده که کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های غیر واگیر همچون بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت و بیماری‌های دستگاه گوارش از جمله مزایای پیروی از این رژیم غذایی می‌باشد. همچنین برخی بر این باورند که رعایت این رژیم غذایی در پیشگیری از آلزایمر و افزایش طول عمر موثر است. براساس مطالعه‌ای که در سال 2006 توسط Anna Bach و همکاران انجام شد، مشخص گردید که در بین ساکنان نزدیک مدیترانه، میزان بروز بیماری‌های مزمن و چاقی در کمترین مقدار و امید به زندگی در بالاترین سطح خود قرار دارد.

میان وعده‌های این رژیم غذایی می تواند شامل میوه، انواع مغزها همچون گردو، کنجد، بادام و فندق باشد.

دانه كنجد به دلیل وجود املاح، پروتئین، اسیدهای چرب غیر اشباع، ویتامین های مختلف از قبیل ویتامین B و E و آنتی اکسیدان می تواند به عنوان یک منبع غذایی غنی حائز اهمیت باشد. محصولات شرکت حلوای عقاب نظیر کنجد و روغن کنجد با بالاترین کیفیت می‌توانند به عنوان جزئی از رژیم غذایی مدیترانه‌ای مورد مصرف قرار گیرند.

 

برچسب‌ها:

اشتراک گذاری: