از سال 1319

شناخت اسیدهای چرب امگا 3، 6 و 9

روغن ها و چربی‌ها دارای منشأ حیوانی و گیاهی هستند. روغن هایی که منشأ گیاهی دارند می توانند از دانه‌های روغنی، مغزها و یا میوه ها تأمین شـوند و این روغن‌های گیاهی قسمت عمـده‌ای از رژیـم غـذای مـا را تشكیل می‌دهند. در نتیجه می‌توان گفت که مصرف روغن‌های مایع گیاهی علاوه بر داشتن اسیدهای چرب غیراشباع، مقادیر قابل توجهی از اسیدهای چرب ضروری بدن را هم تامین می‌کنند. اما سوالی که پیش می‌آید این است که اصلاً اسیدهای چرب امگا چه هستند و دلیل اهمیت آن‌ها در رژیم غذایی چیست؟

اسیدهای چرب امگا به طور کلی شامل اسیدهای چرب امگا 3 (اسید لینولنیک)، امگا 6 (اسید لینولئیک) و امگا 9 (اسید اولئیک) می‌باشند. دانستن نقش اسیدهای چرب در بدن، موجب افزایش آگاهی افراد و انتخاب آگاهانه‌تر خوراک مصرفی می‌شود که در ادامه به‌طور اجمالی به معرفی نقش اسیدهای چرب امگا 3، 6 و 9 می‌پردازیم:

  • بهبود سلامت قلب
  • رشد و تکامل مغز
  • بهبود عملکرد مغز و اعصاب
  • کاهش کلسترول بد خون
  • کاهش التهابات بدن
  • کاهش چربی کبد

به‌طورکلی دانه‌های روغنی منابع خوبی از اسیدهای چرب امگا 3، 6 و 9 هستند و دریافت منظم و متعادل آن‌ها نیاز بدن را مرتفع می‌سازد. به‌طور دقیق‌تر دانه کتان، گردو، روغن سویا و روغن کانولا از منابع امگا 3، روغن ذرت و روغن آفتابگردان از منابع امگا 6 و روغن کنجد و زیتون از منابع امگا 9 می‌باشند. از آنجا که حفظ تنوع در رژیم غذایی رمز پیروزی و تداوم پیوسته‌ برنامه‌های غذایی سالم است، در نظر گرفتن منابع متفاوت مواد غذایی می‌تواند تنوع را در رژیم غذایی حفظ کند.

کنجد و محصولات کنجدی مانند حلوا ارده، ارده، کرم‌کنجد، کنجد بار و سس کنجد را می‌توان به‌عنوان منبع اسیدهای چرب امگا در نظر گرفت. استفاده از کنجد چه به‌صورت تنها و چه در کنار انواع سالاد و خورش ضمن ایجاد طعم خوب، به علاقه‌مندان طعم کنجد، کمک می‌کند تا از خواص بی‌نظیر این دانه رویایی به شکل‌های مختلف بهره‌مند شوند.

 

برچسب‌ها:

اشتراک گذاری: