از سال 1319

تفاوت حلوا شکری عقاب با سایر حلواهای موجود در بازار چیست؟

به جرات می‌توانیم بگوییم که یکی از بارزترین تفاوت‌ها میان گروه محصولات حلوای عقاب با سایر محصولات موجود در بازار، فرایند تولید سالم این محصولات مطابق با استانداردهای بین المللی است. در ابتدا با فرآیند فرآوری کنجد شروع می‌کنیم و بعد از آن به توضیح مختصر فرایند تولید حلوا شکری می‌پردازیم.

پروسه فرآوری کنجد در کارخانه حلوای عقاب

مرحله اول: بررسی کیفیت کنجد

در مرحله اول و در بدو ورود بار کنجد به کارخانه، ابتدا کیفیت کنجد از جنبه‌های مختلف مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مرغوبیت آن تایید شود. پس از انجام آزمون‌های مختلف و تایید کیفیت کنجد، مراحل بعدی به ترتیب زیر انجام می‌پذیرد.

مرحله دوم: پاک‌سازی کنجد

فرایند تمیز کردن دانه‌های کنجد در دستگاهی به نام بوجاری و با استفاده از جریان مکش هوا و الک صورت می‌گیرد. بار کنجد از راه یک مخزن و بالابر به بخش بالای دستگاه بوجاری انتقال یافته و در هنگام ریزش در دستگاه بوجاری، تحت تاثیر جریان مکش هوا که سرعت آن قابل تنظیم است، قرار می گیرد؛ به گونه‌ای که ناخالصی‌های سبک، مانند کاه و کلش، برگ، دانه های نارس و گرد و غبار با جریان هوا خارج می‌شوند. در مرحله بعد، به منظور جداسازی سایر ناخالصی‌ها، دانه‌های کنجد روی الک‌هایی پخش می‌گردند. حرکت ارتعاشی الک‌ها ضمن کمک به حرکت رو به جلو، موجب پخش دانه‌های کنجد در سطح الک‌ها شده و کیفیت جداسازی را افزایش می‌دهد.

مرحله سوم: پوست‌گیری کنجد

پوست‌گیری مرحله‌ای است که در بسیاری از دیگر شرکت‌های تولیدکننده موجود در بازار، مورد غفلت قرار می‌گیرد. در این مرحله پوست دانه‌های کنجد، از مغز آن جدا می‌شود. این پروسه به داشتن رنگی یک دست و طعمی بدون تلخی کمک می‌کند. علاوه‌بر این، پوست‌گیری باعث حذف فیبر غیرقابل هضم کنجد می‌شود، ارزش غذایی آن را افزایش می‌دهد و میزان آلاینده‌های شیمیایی را به حداقل می‌رساند.

مرحله چهارم: بو دادن کنجد

در مرحله بعدی، فرآیند بو دادن صورت می‌گیرد. گرمادهی به دانه‌های کنجد، باعث کاهش رطوبت و در نتیجه کاهش احتمال کپک‌زدگی و فساد دانه‌های کنجد می‌شود؛ علاوه‌بر این شرایط را فراهم می‌کند تا سزامول که آنتی‌اکسیدان اصلی دانه کنجد است، تولید شود. همچنین در این مرحله بو و طعم مناسب در دانه کنجد، در اثر گرما ایجاد می‌گردد. به دنبال این مرحله، بدون فوت وقت، کنجدها فرآیند خنک کردن را طی می‌کنند. این فرآیند با استفاده از جریان هوای سرد صورت می‌گیرد و از خروج روغن از بافت کنجد جلوگیری می‌کند.

مرحله پنجم: جداسازی

مرحله پنجم مرحله جداسازی است. در این مرحله، کنجدها از لحاظ رنگ از یکدیگر تمیز داده می‌شوند. این فرآیند در کارخانه حلوای عقاب به کمک دستگاه‌های تفکیک‌کننده رنگ یا Color Sorter و با استفاده از سنسورهای حساس به رنگ صورت می‌گیرد. در این دستگاه دانه کنجد توسط نازل‌هایی از مقابل سنسورهای حساس به رنگ عبور کرده، بر پایه محدوده رنگ تعریف می‌شود و در نهایت دانه‌هایی که دارای رنگ خارج از این دامنه باشند، با فشار هوا از مسیر خارج می‌شوند. از این دستگاه بیشتر برای جداسازی دانه‌های پوست گرفته نشده‌ای که دارای رنگی متفاوت از کنجد سفید بدون پوست می باشند، استفاده می‌گردد.

پروسه تولید حلوا شکری در کارخانه حلوای عقاب

بعد از پایان تمامی مراحل ذکر شده، کنجد، آماده تبدیل به انواع محصولات کنجدی است. یکی از این محصولات، حلوا شکری عقاب است. تهیه حلوا شکری عقاب از همان دستور تهیه حلوا ارده پیروی می‌کند، یعنی مخلوطی از ارده (کنجد آسیاب شده) با شیره پخته شده که برای خوش‌طعم‌تر شدن آن معمولا از هل، گلاب و دیگر مغزهای خوراکی نیز استفاده می‌شود. شاید برایتان جالب باشد که بدانید جهت دستیابی به بافت یکدست و مناسب، بخشی از کار به صورت سنتی صورت می‌گیرد. شاید کلمه Hand Made برای این بخش از فرآیند تولید حلوا ارده بهتر باشد. در این قسمت، از افراد زبردست، حرفه‌ای و آشنا به فوت و فن‌های سنتی برای تهیه حلوا کمک گرفته می‌شود. یکی از دلایل همکاری با افراد حرفه‌ای و آشنا به روش‌های سنتی، اهمیت کارآفرینی برای مدیریت مجموعه حلوای عقاب است.

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم، فرآیند تولید سالم مطابق با استانداردهای بین المللی، دقت در انتخاب مواد اولیه با کیفیت، پاک‌سازی کنجد، پوست‌گیری، بو دادن، جداسازی پیشرفته کنجد، استفاده از روش‌های سنتی برای تهیه حلوا و به طور کلی تمرکز بر فرآیند تولید سالم، همگی از مواردی هستند که تفاوت میان حلوا شکری عقاب و سایر حلواهای موجود در بازار را مشخص می‌کنند.

گروه حلوا، گروه کنجد، گروه کنجد بار، گروه کرم کنجد، گروه سس کنجد، گروه ارده، گروه روغن کنجد و گروه کره بادام زمینی تمامی گروه محصولات کارخانه حلوا شکری عقاب می‌باشند که در طعم‌ها و بسته‌بندی‌های مختلف و با در نظر گرفتن سلایق و ذائقه‌های گوناگون به بازار عرضه می‌شوند.

اشتراک گذاری: