از سال 1319

تاثیر شگرف محصولات کنجدی و روغن کنجد در پیشگیری از بیماری آلزایمر

یکی از نگرانی‌هایی که با افزایش سن در بعضی از افراد افزایش می یابد، ترس از بروز آلزایمر یا زوال عقل است. آلزایمر یکی از شایع‌ترین بیماری‌های مغزی پیش‌رونده است که البته دلیل بروز آن هنوز به طور واضح مشخص نیست. در آلزایمر ساختار سلولی نورون‌ها تخریب می‌شود و حافظه و رفتار فرد تحت تاثیر قرار می‌گیرد. به طور قطع نمی‌توان راه‌های جلوگیری از آلزایمر را بیان کرد اما به گفته متخصصان، تحرک‌ داشتن و عادات غذایی سالم، یکی از راه‌ های بهبود عملکرد مغزی است. در بلاگ‌های گذشته به طور مفصل به شرح فواید کنجد پرداخته‌ایم و در این بلاگ قصد داریم تا به تاثیرات و خواص دانه کنجد و همچنین روغن کنجد بر عملکرد ذهن و سلامت مغز سالمندان، بپردازیم.

خواص دانه‌های کنجد بر عملکرد مغز

کشف فواید بی‌شمار کنجد، توجه‌های زیادی را به سمت این دانه‌های کوچک و مقوی جلب کرده است. دانه کنجد منبعی سرشار از پروتئین، کلسیم، فسفر، آهن، آنتی اکسیدان و ویتامین‌های B و E می باشد. تحقیقات انجام شده روی مغز موش‌ها، نشان داده است که روغن کنجد به دلیل خواص آنتی‌اکسیدانی، روند اختلالات حافظه را که بر اثر افزایش سن رخ می دهد، کاهش می‌دهد و اثر پیشگیرانه‌ای بر ایسکمی مغزی دارد. ایسکمی، نوعی عارضه مغزی است که در حالت خفیف آن، عروق مغزی دچار انقباض می‌شوند. علاوه‌بر این، خاصیت آنتی‌اکسیدان موجود، جریان خون و روند تولید اکسیژن را افزایش می‌دهد و کمک می‌کند تا مغز فعال و پویا بماند. نتایج به دست آمده از دیگر تحقیقات انجام شده بر روی موش‌ها نشان داده است که دانه کنجد منبعی سرشار از توکوفرول آلفا و گاما است. توکوفرول نوعی از ویتامین E است که روی عملکرد مغز تاثیر مثبت می‌گذارد و درمانی برای بیماری‌های ناشی از کمبود ویتامین E است. در واقع ویتامین E موجود در دانه‌های کنجد از کاهش عملکرد سیستم ادراکی به دلیل کهولت سن، محافظت می‌کند و به طور کلی باعث تقویت عملکرد مغز می‌شود. به بیان ساده‌تر می‌توان گفت که ویتامین E از پیری سلول‌ها جلوگیری می‌کند.

روغن کنجد، حافظ سلامتی مغز

روغن کنجد نیز از گذشته به‌دلیل خواص درمانی، مورد توجه طب سنتی قرار داشته و امروزه مصرف آن، به عناوین مختلف باب شده است. روغن گرفته شده از دانه‌های کنجد، سرشار از خاصیت است و چربی‌های اشباع نشده موجود در آن، روغن کنجد را به یک منبع غنی و مهم از اسیدهای چرب ضروری در رژیم غذایی انسان بدل نموده است و میزان کلسترول خون را نیز تحت کنترل قرار می‌دهد. روغن کنجد نیز همانند دانه‌های کنجد سرشار از آنتی‌اکسیدان است و با تقویت فعالیت و تولید سلول‌های مغزی در منطقه هیپوکامپ، در برابر فعالیت رادیکال‌های آزاد مقاومت می‌کند و حافظه را بهبود می‌بخشد. طبق تحقیقات انجام شده، علاوه‌بر تاثیر مصرف روغن کنجد بر روی افراد مسن، می‌توان به تاثیر مصرف کنجد و روغن آن در دوران بارداری نیز اشاره کرد. طبق نتایج به دست آمده، مادرانی که در دوران بارداری از کنجد و روغن کنجد استفاده می‌کنند، شاهد تاثیر مثبت آن بر هوش و حافظه فرزندان‌شان هستند.

بدون‌ شک گنجاندن محصولات کنجدی در برنامه روزانه، روند رو به رشد بیماری آلزایمر را کندتر می‌کند و به مرور زمان تاثیر چشم‌گیری روی سلامت مغز انسان می گذارد؛ در این راستا شرکت حلوای عقاب، با تولید انواع  محصولات کنجدی در بسته‌بندی‌های مختلف، تلاش می‌کند تا توجه‌ افراد بیشتری را به سمت سبک زندگی جدیدتر و سالم‌تر جلب کند.

اشتراک گذاری: