از سال 1319

آشنایی با انواع حلوا ارده و فرآیند سالم تولید حلوای عقاب

در بلاگ‌های گذشته به طور مفصل به فرآیند تولید سالم کنجد پرداخته‌ایم و توضیحاتی در خصوص تولید حلوا ارده ساده ارائه داده‌ایم اما در این بلاگ قصد داریم تا به صورت مشخص و با جزئیات بیشتر، به مراحل تولید انواع حلوا ارده در شرکت حلوای عقاب بپردازیم.

فرآیند تولید حلوا ارده

واژه “حلوا” ریشه عربی دارد و به معنای شیرینی است. حلوا ارده یکی از انواع محصولات کنجدی می‌باشد و یکی از فرآورده‌های غذایی پخته شده‌ای است که از ترکیب ارده تولیدی از کنجد بدون پوست، بو داده و آسیاب شده به اضافه شیره پخته شده از ترکیبات شیرین‌کننده به همراه برخی ترکیبات دیگر از جمله هل، وانیل، مغزهای خوراکی، میوه‌های خشک شده و پودر کاکائو به دست می‌آید. انواع حلوا ارده به شرح زیر، در شرکت حلوای عقاب تولید می‌گردند که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

حلوا ارده ساده

حلوا ارده ساده که پیشتر به آن پرداخته‌ایم، فرآورده‌ای جامد، با ظاهر رشته‌ای است که از پختن شکر، گلوکز مایع و اسید سیتریک و سپس مخلوط کردن این شربت با ارده به دست می‌آید. یکی از نقاط تمایز حلوا ارده ساده عقاب با سایر حلوا شکری‌های موجود، در تولید آن به صورت سنتی است، برای رسیدن به بافتی یک‌دست و مناسب، از افراد متخصص برای به هم‌زدن مواد به صورت مالشی استفاه می‌شود.

حلوا ارده نرم

این مدل حلوا، فرآورده‌ای است نرم و یکدست، با ظاهری بدون نخ که در پخت شربت آن از شکر، گلاب، پودر سفیده تخم‌مرغ و اسید سیتریک استفاده می‌شود. این مخلوط در نهایت با ارده ترکیب و همانند حلوا ارده ساده به صورت کاملا سنتی و با دست، هم‌زده می‌شود.

حلوا ارده بدون شکر

این فرآورده کنجدی نیز همانند حلوا ارده ساده، بافتی محکم و ظاهر رشته‌ای دارد. این فرآورده از پختن قندهای الکلی و اسید سیتریک به دست می‌آید و بعدتر با ارده به صورت سنتی و به صورت مالشی ترکیب می‌شود. قندهای الکلی طعمی مانند شکر دارند اما انرژی کمتری تولید می‌کنند و موجب فساد و پوسیدگی دندان‌ها نمی‌شوند.

حلوا ارده با شیره‌های طبیعی

ترکیبات شیرین‌کننده متفاوتی برای تهیه و تولید حلوا وجود دارد. شیره انگور و شیره خرما دو نمونه از شیرین‌کننده‌های طبیعی هستند که در کارخانه حلوای عقاب، کاربرد زیادی دارند. دلیل استفاده از شیرین‌کننده‌ها، تنها به دلیل تغییر طعم و مزه نیست بلکه در تشکیل بافت حلوا نیز موثر است. این نوع از حلوا از پختن شیره‌های طبیعی و ترکیب این مواد با ارده به دست می‌آید. حلوا ارده با شیره‌های طبیعی نیز، مانند دیگر انواع حلوا به صورت سنتی و با مالش دست تهیه می‌شود. این مدل از حلوا بر اساس شیره‌ای که به آن اضافه می‌کنیم، نام‌گذاری می‌شود.

کارخانه حلوای عقاب مجهز به آزمایشگاه‌هایی مدرن و مجزا برای آزمایش و تست طعم و مزه محصولات است. در این آزمایشگاه‌ها، بر اساس برنامه‌ای مشخص تمامی محصولات مورد آزمایش و ارزیابی حسی قرار می‌گیرند تا محصول نهایی با کیفیت بالا و طعم یکنواخت و همیشگی به دست مشتری برسد.

اشتراک گذاری: