از سال 1319

با خواص ارده و ارزش غذایی آن آشنا شوید

مشغله زیاد، فرصت کم و تمایل به مصرف‌گرایی، باعث ایجاد سبک جدیدی از زندگی شده است که ناخودآگاه، ما را به سمت فعالیت بدنی کم و مصرف مواد غذایی کم ارزش برده و ایجاد تغییر را به کاری دشوار بدل کرده است!

در این بلاگ قصد داریم تا شما را با خواص ارده، محصولی بر پایه کنجد آشنا کنیم. سهولت مصرف این محصول سالم و مقوی، می‌تواند آن را به رقیبی برای مواد غذایی در دسترس و کم ارزش تبدیل کند. در ادامه خواص و ارزش غذایی ارده را معرفی می‌کنیم و به تاثیر آن بر سلامتی می‌پردازیم.

ارده چیست؟

ارده را می‌توان به عنوان یکی از فراورده‌های کنجدی محبوب شناخت. این محصول که با نام‌های تاهینی، تاهینا، تاهین و خمیر کنجد نیز شناخته می‎‌شود، مایعی روغنی است که از دانه کنجد (پوست‌گیری شده و برشته) آسیاب شده به دست می‌آید. ارده یکی از محصولات کنجدی خالص است که بدون افزودن و حذف هیچ ترکیبی از کنجد، به دست می‌آید. به همین منظور، ارده، از لحاظ خواص، نزدیک‌ترین محصول کنجدی، به دانه کنجد است. ضمن آن که در پروسه پوست‌گیری، اسید اگزالیک که ترکیبی ضد تغذیه‌ای است نیز، کاهش پیدا می‌کند.

ارده، در میان کشورهای آسیایی و مدیترانه بیشترین کاربرد را دارد؛ هوموس (حمص) و بابا غنوش دو نمونه پرطرفدار از پیش‌ غذاهایی هستند که پایه اصلی آن‌ها را ارده تشکیل می‌دهد. در ایران نیز، ترکیب ارده با انواع شیره، اعم از شیره خرما و شیره انگور، از صبحانه‌های سریع و میان‌وعده‌های سالم به حساب می‌آید.

خواص تغذیه‌ای ارده چیست؟

ارده همانند پایه اصلی خود یعنی دانه‌های کنجد، سرشار از مواد مغذی است. برای مثال ویتامین B و E موجود در ارده، بخشی از نیاز روزانه بدن را فراهم می‌کند. حدود 80 درصد از چربی این فراورده کنجدی از اسیدهای چرب اشباع‌ نشده است که کلسترول بد، فشار خون و احتمال ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.

خاصیت آنتی اکسیدانی، یکی از مهم‌ترین و شناخته‎ شده‌ترین خواص کنجد و بالطبع، ارده است. آنتی اکسیدان های موجود در ارده، از فعالیت رادیکال‌های آزاد جلوگیری می‌کند و تا حد زیادی ابتلا به بیماری‌های مزمن نظیر انواع سرطان را کاهش می‌دهد.

همچنین پروتئین موجود در ارده سرشار از اسیدهای آمینه ضروری است. از دیگر خواص تغذیه‌ای ارده می‌توان به وجود کلسیم، فسفر، پتاسیم و آهن اشاره کرد. متخصصان تغذیه به جهت مزایای تغذیه ای و درمانی ویژه کنجد، گنجاندن این دانه مغذی و به طور کلی محصولات کنجدی را در برنامه غذایی روزانه توصیه می‌کنند.

همانطور که پیشتر گفتیم، سبک زندگی امروزی، ذائقه‌ها را به سمت مصرف مواد غذایی بی‌ارزش سوق داده است اما حلوای عقاب همواره تلاش کرده است تا دغدغه خود نسبت به عادات غذایی سالم را با تولید فرآورده‌های کنجدی در انواع مختلف و متناسب با ذائقه‌های متفاوت، نشان دهد.

اشتراک گذاری: