از سال 1319

خواص بی نظیر کنجد یک‌جا در حلوا ارده کنجدی

در بلاگ‌های گذشته به دفعات، در مورد خواص انواع محصولات کنجدی صحبت کرده‌ایم اما در این بلاگ قصد داریم تا با جزئیات بیشتر، به خواص و فواید کنجد و ارده بپردازیم و بعد از آن، محصول کنجدی دیگری را با نام حلوا ارده کنجدی، به شما معرفی کنیم.

خواص کنجد

همانطور که می‌دانید، کنجد یکی از قدیمی‌ترین دانه‌های خوراکی کشف شده توسط انسان است و خواص خوراکی و درمانی بیشماری دارد.

بدون شک، وجود ترکیبات آنتی اکسیدان یکی از بارزترین خواص کنجد محسوب می‌شود. کنجد به دلیل وجود سزامین و سزامولین (دو نمونه از آنتی اکسیدان‌های موجود در کنجد)، ماده خوراکی خوبی برای مبارزه با فعالیت رادیکال‌های آزاد محسوب می‌شود. رادیکال‌های آزاد موجب تخریب دیگر سلول ها می شوند؛ به همین دلیل است که مصرف کنجد، برای جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های مزمن از جمله انواع سرطان توصیه می‌شود.

فراوانی میزان اسیدهای چرب غیراشباع در کنجد، این دانه کوچک را به یکی از منابع سرشار از اسیدهای چرب ضروری بدن تبدیل کرده است، به همین دلیل کنجد می‌تواند انتخاب‌ مناسبی برای افراد مبتلا به فشار خون، کلسترول و به طور کلی بیماری‌های قلبی باشد.

خواص ارده

ارده، یکی دیگر از فرآورده های کنجدی و مایعی روغنی است که از دانه کنجد آسیاب شده (پوست‌گیری شده و برشته شده) به دست می‌آید. ارده یکی از خالص‌ترین محصولات کنجدی بوده و به نسبت دیگر محصولات کنجدی، از لحاظ خاصیت، شبیه‌ترین فرآورده به کنجد است.

علاوه‌بر تمامی فواید مشترک ارده با کنجد، فراوانی اسیدهای چرب اشباع نشده، از دیگر خواص مشترک این محصول با کنجد است. به دلیل وجود اسیدهای چرب ضروری، مصرف ارده برای جلوگیری از بیماری های قلبی و عروقی مفید است.

یکی دیگر از فواید مصرف ارده و اضافه کردن آن به برنامه غذایی، دستیابی به منبع غنی ویتامین E است. ویتامین E موجود در ارده، موجب تقویت سیستم ایمنی بدن شده، روند پیری پوست را تا حد چشم‌گیری کاهش می‌دهد و از ایجاد چین و چروک‌های پوستی جلوگیری می‌کند. نیاسین و اسید فولیک از دیگر ترکیبات موجود در دانه کنجد و به تبع آن ارده و دیگر فرآورده‌های کنجدی است.

خواص حلوا ارده کنجدی

به طور کلی، حلوا ارده یکی از فرآورده‌های به دست آمده از کنجد است که از مخلوط کردن ارده حاصل از کنجد با شیره پخته شده از ترکیبات شیرین‌کننده، به همراه برخی ترکیبات دیگر از جمله مواد طعم‌دهنده مانند هل و وانیل به دست می‌آید.

حلوا ارده کنجدی نیز، یک نمونه از گروه محصولات حلوا محسوب می‌شود و چندین سال است که با رعایت استانداردهای بین‌المللی توسط کارخانه حلوای عقاب تولید می‌شود. همانطور که می‌دانید، پایه این محصول کنجد است و به تبع آن، تمامی خواص و فواید و مزایای تغذیه‌ای کنجد، در آن یافت می‌شود. به‌علاوه اینکه، پروتئین، ویتامین و مواد معدنی موجود در کنجد، در حلوا ارده کنجدی نیز موجود است.

حلوا ارده کنجدی عقاب، به جز ارده موجود در فرمولاسیون، حاوی 10 درصد دانه کنجد پوست‌گیری و بو داده شده در بافت و سطح محصول است. این محصول غذایی بر پایه کنجد، به دلیل خواص فراوانی که پیشتر به آن‌ها اشاره کردیم، می‌تواند به عنوان یک صبحانه سریع و یک میان‌ وعده مقوی مورد استفاده قرار بگیرد.