از سال 1319

درباره نقطه دود روغن یا Smoke Point چه می‌دانید؟

روغن‌های خوراکی جزء جدانشدنی آشپزی هستند؛ به همین دلیل داشتن اطلاعات بیشتر در مورد محصولاتی که به عناوین مختلف در رژیم غذایی روزانه ما قرار دارند، کمک می‌کند تا در انتخاب و مصرف هر یک آگاهانه‌تر عمل کنیم. یکی از این اطلاعات در مورد روغن مصرفی، آگاهی نسبت به نقطه دود یا همان Smoke Point است.

نقطه دود روغن یا Smoke Point چیست؟

روغن‌ها محصول پروسه‌های استخراج و پرس هستند. روغن‌های گیاهی از جمله روغن کنجد، بادام، آفتابگردان، زیتون، گردو و نارگیل، هر یک دارای بافت، ترکیب شیمیایی و به‌طور کلی ویژگی‌های منحصر به فرد خود هستند و هر یک قابلیت مصارف متفاوتی دارند؛ به همین دلیل نقطه دود، یکی از موضوعاتی است که برای پخت‌وپز و استفاده از هر یک از روغن‌ها، باید مدنظر داشت!

نقطه دود یا Smoke Point در روغن‌ها، همان دمایی است که باعث ایجاد تغییر در ترکیب روغن می‌شود، روغن دود می‌کند، می‌سوزد و باعث می‌شود تا غذا، طعم نامطبوعی بگیرد. در واقع، دمای بیش از حد باعث می‌شود تا روغن تجزیه شود، ترکیب شیمایی آن تغییر کند و ماده‌ای سرطان‌زا با نام آکرولئین تولید شود. هرقدر وزن مولکولی روغن کم‌تر باشد، نقطه دود آن پایین‌تر است.

روغنی که به نقطه دود رسیده است، شروع به کف کردن می‌کند و در مراحل بعدی بو و سپس مزه آن نیز تغییر می‌کند.

رنج نقطه دود در روغن‌ها متفاوت است و اطلاع از نقطه دود روغنی که مصرف می‌کنید به شدت اهمیت دارد چرا که نحوه مصرف آن مستقیما با سلامتی شما در ارتباط است. نقطه دود هر قدر که بالاتر باشد قاعدتا امکان استفاده چندباره از آن بیشتر می‌شود، اما متخصصان تغذیه بر این باورند که تعداد دفعات استفاده از روغن، حتی روغن‌هایی با نقطه دود بالا (بیش از 190 درجه سانتی گراد)، نباید بیشتر از دو بار باشد.

برای تهیه سالاد، سس و انواع چاشنی‌ها می‌توان از روغن‌هایی با نقطه دود پایین استفاده کرد اما برای پخت‌وپز و خصوصا سرخ کردن، حتما باید از روغن‌هایی با نقطه دود بالا استفاده گردد.

نقطه دود روغن کنجد

روغن کنجد علی الخصوص روغن تصفیه شده کنجد نقطه دود بالایی دارد. روغن کنجد، همانطور که در بلاگ‌های گذشته نیز گفته‌ایم، قابلیت مصرف زیادی دارد و در تهیه سالاد و پخت انواع غذاها می‌توان از آن استفاده کرد. علاوه‌بر این به دلیل وجود آنتی اکسیدان، پایداری مناسبی داشته و برای سلامت قلب و عروق مفید است. توصیه می کنیم برای نوع مصرف روغن ها حتما به اطلاعات درج شده روی بسته و کاربرد روغن خریداری شده توجه بفرمایید.

شرکت حلوای عقاب با تولید طیف گسترده‌ای از فراورده‌های کنجدی از جمله روغن کنجد، همواره در تلاش است تا نسبت به سلامت جامعه، مسئولانه عمل کند. روغن کنجد پرس سرد،‌ روغن کنجد تصفیه شده، روغن مخلوط کنجد و کانولا و روغن سرخ‌کردنی شفاف حاوی روغن کنجد، از محصولات تولیدی کارخانه حلوای عقاب هستند که هر کدام با توجه به نحوه تولید، قابلیت مصرف متفاوتی دارند.

از روغن کنجد پرس سرد، روغن کنجد تصفیه شده و روغن مخلوط کنجد و کانولا می‌توان در تهیه انواع غذا و سالاد استفاده کرد و برای سرخ کردن، روغن سرخ‌کردنی شفاف حاوی روغن کنجد، با توجه به نقطه دود، بهترین گزینه است.

اشتراک گذاری: