از سال 1319

خواص چای سبز

چای، یکی از نوشیدنی های بسیار محبوب در ایران و جهان است. چای در گذشته به عنوان گیاه دارویی مورد استفاده قرار می گرفت و خاستگاه اصلی آن به کشور چین برمی‌گردد. چای انواع مختلفی دارد و از مهمترین انواع آن می توان به چای سیاه، چای سفید، چای سبز و چای اولانگ اشاره کرد. در این مقاله با ما همراه باشید تا به خواص چای سبز بپردازیم.

آشنایی با چای سبز

 چای سبز از جوانه‌ها و گلبرگ های تازه گیاه چای به دست می‌آید و در فرآیند تولید این چای، اکسایش بسیار کمی صورت می‌پذیرد. چای سبز انواع مختلفی همچون چینی و ژاپنی دارد و نوع ژاپنی آن به اوچا معروف است. چای سبز را به دلیل داشتن ترکیبات آنتی اکسیدانی مانند کاتچین برای سلامتی مفید می‌دانند.

خواص چای سبز

چای سبز خواص بسیار زیادی دارد و به همین دلیل مصرف آن برای کمک به درمان و پیشگیری از ابتلا به بسیاری از بیماری ها یا مشکلات سلامتی توصیه می شود. برخی از فواید چای سبز عبارتند از:

پیشگیری از ابتلا به سرطان:

 چای سبز منبع خوبی از آنتی اکسیدان هایی است که خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهند. مطالعات در ارتباط با مصرف چای سبز و برخی از سرطان ها نشان داده که نوشیدن چای سبز خطر ابتلا به سرطان پستان، سرطان پروستات و سرطان روده بزرگ را کاهش می دهد.

 کمک به کاهش وزن:

چای سبز میزان سوخت و ساز بدن (متابولیسم) را در کوتاه مدت افزایش داده و به کاهش وزن کمک می کند. مطالعات متعدد نشان می دهد که چای سبز ممکن است به کاهش چربی بدن، به ویژه در ناحیه شکمی کمک نماید. با این حال جهت کاهش وزن، فعالیت بدنی و رژیم غذایی مناسب نیز، مورد نیاز است.

پیشگیری از ابتلا به دیابت نوع دو:

 مطالعات نشان می دهد که نوشیدن چای سبز ممکن است حساسیت به انسولین را بهبود بخشیده و میزان قند خون را کاهش دهد.   

کمک به بهبود عملکرد مغز:

چای سبز می تواند عملکرد مغز را بهبود بخشد. مطالعات نشان می دهد که ترکیبات کاتچین موجود در چای سبز می تواند اثرات محافظتی بر روی مغز داشته و خطر ابتلا به زوال مغز را کاهش دهد.

مضرات احتمالی چای سبز:

 اگر چه چای سبز خواص بسیاری برای سلامتی دارد، اما مصرف بیش از حد آن ممکن است موجب برخی عوارض نامطلوب مانند مشکلات خواب، ضربان قلب نامنظم، لرزش، سرگیجه و … شود.

توصیه می شود افراد مبتلا به بیماری قلبی یا مشکلات قلبی و عروقی، زنان باردار و شیرده، بیماران مبتلا به ناراحتی اعصاب، افراد دارای مشکل کمبود آهن و افراد مبتلا به بیماری های خاص، پیش از مصرف دمنوش های گیاهی از جمله چای سبز حتما با پزشک خود مشورت نمایند.

چگونه چای سبز را دم کنیم؟

ابتدا آب را روی حرارت قرار دهید تا به جوش بیاید. پس از به جوش آمدن، آن را از روی حرارت برداشته و اجازه دهید تا دمای آن کاهش یافته و به حدود 60 تا 80 درجه سانتیگراد برسد. سپس به ازای هر لیوان آب، یک قاشق چای خوری چای سبز را داخل قوری ریخته و آب داغ را به آن اضافه نمایید. پس از چند دقیقه که چای دم کشید، با استفاده از یک صافی برگ های چای سبز را جدا کرده و چای را بنوشید.

معرفی یکی از بهترین مکمل های چای سبز:

ممکن است طعم چای سبز برای برخی از افراد مطلوب نباشد. یکی از بهترین مکمل های چای سبز و سایر نوشیدنی های داغ، کنجدبارهای عقاب هستند. این محصول که با نام کنجد عسلی شناخته می شود، منحصراً از کنجد و عسل تشکیل شده، بدون شکر افزوده یا سایر شیرین کننده ها بوده و حاوی تمام خواص تغذیه ای کنجد و عسل مانند پروتئین، انواع ویتامین ها و مواد معدنی و آنتی اکسیدان می باشد.

برچسب‌ها:

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *