از سال 1319

روغن کنجد و عملکرد مغز

در این مقاله از حلوای عقاب قصد داریم تا با انواع چربی‌ها آشنا شویم و نقش آن‌ها را بر عملکرد مغز بررسی کنیم. به طور کلی، چربی‌ها را می‌توان به دو دسته گیاهی و حیوانی تقسیم‌بندی کرد. چربی های حیوانی مهم ترین منابع کلسترول هستند. در چند دهه اخیر مصرف انواع روغن‌های گیاهی با افزایش آگاهی جامعه نسبت به مضرات کلسترول و چربی‌های حیوانی بالا رفته است. روغن‌های گیاهی بر خلاف نوع حیوانی، حاوی مقادیر بیشتری اسیدهای چرب غیر اشباع می باشند. این اسیدهای چرب وظایف متعددی از جمله کمک به رشد و حفاظت از ارگان هایی همچون مغز، چشم و قلب دارند.

یکی از نمونه‌های پرکاربرد و شناخته شده روغن‌های گیاهی، روغن کنجد است که از دانه‌ی كنجد استخراج می‌شود. روغن کنجد حاوی مقدار زیادی اسید اولئیک (امگا 9) و اسید لینولئیک (امگا 6) می باشد. دانه کنجد و روغن کنجد حاوی مقادیر بالای ویتامین E هستند.

روغن کنجد دارای آنتی اکسیدان منحصر به فردی به نام سزامول است. از آن جایی که این ترکیب خاصیت آنتی اکسیدانی بسیار قوی دارد، بنابراین در برابر اکسیداسیون پایدار می باشد. استرس اكسیداتیو ناشی از عملکرد تخریبی رادیکال‌های آزاد، یكی از عوامـل مهم در ایجاد اختلال حافظه همانند بیماری آلزایمر می‌باشـد که مواد آنتی اكسیدان می توانند اثر محافظتی علیه این موارد داشـته باشـند. به طور کلی آلزایمر نوعی بیماری مغزی پیشرونده است که به طور معمول در دوران پیری ایجاد می‌شود. در این بیماری، ساختار سلول عصبی تخریب می‌شود و بر حافظه و رفتار تاثیر می‌گذارد. از جمله فواید روغن کنجد می توان به بهبود عملکرد حافظه، جلوگیری از بروز آلزایمر، کاهش فشار خون، جلوگیری از بروز سکته قلبی و به طور کلی تامین سلامت افراد به خصوص سالمندان، اشاره کرد. همچنین مشاهده شده است که مصرف روغن کنجد در کاهش ابتلا به بیماری پارکینسون نقش دارد و با بهبود عملکرد سلول‌های عصبی و تسهیل انتقال پیام میان آن‌ها، موجب افزایش فعالیت عصبی و توانایی یادگیری می شود. علاوه بر این، تحقیقات نشان داده‌ است که لسیتین موجود در این گیاه و روغن آن، در سلامت بافت عصبی و مغز موثر است.

در این میان تهیه روغن کنجدی که با علم روز دنیا تولید شده باشد و به صورت بهداشتی و تکنیکی در اختیار مصرف‌کننده قرار گیرد از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، چرا که لازمه‌ بهره‌مندی از فواید روغن کنجد بهره‌گیری از این موارد است. شرکت حلوای عقاب سال‌ها است که در زمینه تولید محصولات کنجدی فعالیت می‌کند. روغن‌ کنجد یکی از محصولات اصلی این شرکت می باشد. این مجموعه با تولید انواع روغن های کنجد (پرس سرد و تصفیه) مورد استفاده برای سالاد و پخت و پز، روغن ترکیبی کنجد و کانولا و روغن مخصوص سرخ کردنی حاوی کنجد، گام مهمی را در افزایش سلامت جامعه بر می دارد. روغن‌های تولیدی شرکت حلوای عقاب به پشتوانه هشتاد سال تجربه تولید، در حال حاضر به بیش از 30 کشور دنیا صادر می شوند. به همین جهت همسو با افزایش تمایل افراد به مصرف روغن کنجد، لازم است تا آگاهی عمومی در رابطه با انتخاب برند معتبر در این زمینه بالا رود؛ چراکه استفاده از روغن های متفرقه علاوه بر نداشتن اثرات مفید می تواند برای سلامتی زیان بار نیز باشد. امید است، تغذیه سالم به عنوان یک فرهنگ صحیح میان تمامی افراد جامعه نهادینه شود.

اشتراک گذاری: