از سال 1319

مصرف کنجد، راهی برای کاهش بروز پوکی استخوان

بسیاری از عوامل همچون ژنتیک، جنسیت و سن، در ابتلا به بیماری‌ها خارج از اختیار و کنترل انسان هاست اما این به آن معنا نیست که از ابتلا به این بیماری‌ها نمی‌توان جلوگیری کرد. عوامل بسیاری وجود دارد که رعایت آن‌ها می‌تواند بدن ما را در برابر انواع بیماری‌ها مقاوم‌تر کند؛ عواملی نظیر رعایت یک برنامه غذایی سالم، تحرک و فعالیت بدنی، عدم استعمال دخانیات و به طور کلی پیروی از سبک زندگی سالم.

بروز پوکی استخوان یکی از مواردی است که با بالا رفتن سن، تبدیل به یک دغدغه جدی می‌شود. در این بلاگ قصد داریم تا عوامل بروز آن را بررسی کرده و به چند نمونه از راهکارهایی که به ‌کاهش آن کمک می‌کند، بپردازیم.

پوکی استخوان چیست و چه عواملی باعث بروز آن می‌شود؟

پوکی استخوان نوعی بیماری اسکلتی است که در آن، بافت حفره‌ای مانند و فضای داخلی استخوان، به مرور گسترش پیدا می‌کند و باعث می‌شود تا استخوان قدرت و چگالی خود را از دست بدهد، همچنین قسمت بیرونی استخوان نیز به مرور ضعیف‌تر و نازک‌تر می‌شود.

امکان ابتلا به پوکی استخوان در هر سنی وجود دارد اما بزرگسالان و خصوصا خانم‌ها، بیشتر در معرض خطر هستند. ابتلا به پوکی استخوان می‌تواند منجر به شکستگی استخوان‌ها از جمله استخوان دنده، مچ، باسن و ستون فقرات در خلال ساده‌ترین کارهای روزانه مثل انجام ورزش‌های سبک و حتی راه رفتن گردد.

جدا از عوامل ژنتیکی، سن و جنسیت، سبک زندگی ناسالم نیز تاثیر مخربی روی سلامت جسم و استخوان‌ها دارد. علاوه‌بر این‌ها، استعمال دخانیات، مصرف مشروبات الکلی، نداشتن تحرک و فعالیت بدنی روزانه، رژیم غذایی نامناسب، مشکلات تیروئید و مصرف طولانی مدت برخی داروها، کاهش سطح تستوسترون در آقایان و کاهش سطح استروژن در خانم‌ها از مواردی است که احتمال ابتلا به پوکی استخوان را تشدید می‌کند.

 

علائم پوکی استخوان چیست؟

عموما در مراحل اولیه ممکن است که نشانه‌های مشهودی برای اطلاع از پوکی استخوان وجود نداشته باشد و حتی تا چندین سال علائمی ظاهر نشود اما کاهش تدریجی قد، کمر درد مستمر و خم شدن کمر نمونه هایی از علائمی است که در صورت بروز هر یک، باید به پزشک متخصص مراجعه کرد.

آیا امکان جلوگیری از پوکی استخوان وجود دارد؟

بدون شک، داشتن یک برنامه غذایی سالم، تاثیر مثبتی روی سلامت جسم دارد و پوکی استخوان نیز از این قاعده مستثنی نیست. مواد غذایی دارای کلسیم، آنتی اکسیدان، ویتامین های E و D و اسیدهای چرب ضروری از مواردی هستند که مصرف هر یک را برای جلوگیری از پوکی استخوان، باید در برنامه غذایی روزانه لحاظ کرد.

همانطور که پیش‌تر در بلاگ‌های گذشته به فواید دانه‌های کنجد پرداخته‌ایم، می‌توان مصرف این دانه روغنی ارزشمند را بیش از پیش در برنامه غذایی روزانه‌ قرار داد. دانه‌ کنجد به دلیل آنتی اکسیدان فراوان، کلسیم، فسفر، ویتامین E و وجود اسیدهای چرب ضروری همچون امگا 6 و امگا 9، یکی از غنی‌ترین منابع برای جلوگیری از بروز احتمالی پوکی استخوان است.

طبق نتایج به دست آمده، ویتامین D نیز تاثیر چشم‌گیری روی سلامت استخوان‌ها دارد. همانطور که می‌دانید، خورشید بزرگ‌ترین منبع ویتامین D است و در صورت امکان، 20 دقیقه در معرض آفتاب قرار گرفتن، می‌تواند ریسک بروز پوکی استخوان را در افراد کاهش دهد.

علاوه‌بر توجه به برنامه غذایی، دوری از استرس، داشتن خواب کافی، انجام ورزش روزانه و توجه به سلامت روح و روان، از دیگر مواردی است که در کنار یکدیگر می‌توانند امکان ابتلا به پوکی استخوان را در افراد کاهش دهند.

حلوای عقاب در تمامی سال‌های فعالیت‌ خود همواره تلاش کرده است تا با رعایت استانداردهای جهانی به تولید فراورده‌های کنجدی در گروه محصولات متنوع مطابق با ذائقه ایرانی ضمن توجه به سلامت مصرف کننده بپردازد.

اشتراک گذاری: