از سال 1319

تاثیر مصرف روغن کنجد بر سطح قند خون بیماران دیابتی نوع دو

دیابت شیرین شامل گروهی از اختلالات ژنتیکی است که با نقص در متابولیسم کربوهیدرات‌ها، چربی‌ها و پروتئین‌ها همراه با نقصان یا کمبود ترشح انسولین یا درجات متفاوتی از مقاومت به انسولین مشخص می‌شود. در این بیماری علاوه بر اختلالات متابولیکی، تغییراتی نیز در عروق کوچک و بزرگ و سیستم عصبی به وجود می‌آید.

بیماران دیابتی نوع دو، چهار برابر بیشتر از افراد غیر دیابتی در معرض ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی، بیماری های عروق مغزی و عروق محیطی هستند که نه تنها باعث ایجاد اختلال در کیفیت زندگی بیماران می‌شود، بلکه امید به زندگی را نیز در آن‌ها کاهش می‌دهد.

علاوه‌ بر موارد ذکر شده، مصرف چربی زیاد به خصوص چربی‌های اشباع، سبب بروز بیماری‌های کرونر قلب می‌شود که یکی از عوامل اصلی مرگ و میر در افراد، خصوصا بیماران دیابتی نوع دو می‌باشد.

روغن کنجد حاوی مقادیر زیادی اسیدهای چرب چند غیر اشباعی و تک غیراشباعی است که برای بدن مناسب است و از طرفی حاوی لیگنان هایی با خاصیت آنتی اکسیدانی و ویتامین E  می باشد که نسبت به اکسیداسیون لیپیدی مقاوم بوده و به عنوان آنتی اکسیدان برای دفع رادیکال‌های هیدروکسی، پروکسی و در نتیجه کنترل کردن پراکسیداسیون لیپیدی عمل می‌کند.

پراکسیداسیون لیپیدی یکی از واکنش‌های ایجاد شده با استرس اکسیداتیو است که به طور خاص در بافت‌هایی که غشاهای غنی از اسیدهای چرب فعال دارند، رخ می‌دهد؛ از این طریق روغن کنجد ضایعه ی آترواسکلروز را کاهش می‌دهد و می‌تواند جایگزین مناسب و سالمی برای بخشی از چربی در رژیم غذایی روزانه باشد.

نتایج پژوهش‌های پزشکی نشان می‌دهد که مصرف روغن کنجد سبب کاهش چشمگیری در میزان قند خون ناشتا و هموگلوبین گلیکوزیله بیماران دیابتی نوع 2 می‌شود.

یافته‌های مطالعاتی که در سال 2006 روی افراد دیابتی مبتلا به پر فشاری خون صورت گرفت، اثبات کرد که مصرف 35 گرم روغن کنجد در روز به مدت یک ماه و نیم سبب کاهش چشمگیری در سطح گلوکز پلاسما و هموگلوبین می‌شود.

در سال 1386 پژوهشی بر روی 25 بیمار دیابتی نوع 2 در استان یزد انجام گرفت، به این بیماران مقدار 30 گرم روغن کنجد به مدت 42 روز داده شد و جایگزین روغن مصرفی قبلی آن‌ها گردید. سرم ناشتای 12 الی 14 ساعته ی بیماران در ابتدا و در پایان مطالعه پس از جمع آوری جهت اندازه‌گیری متغیرهای قند خون ناشتا، هموگلوبین و لیپیدهای خون ( کلسترول تام، HDL-LDL  و تری گلیسیرید ) با استفاده از روش‌های آزمایشگاهی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

نتایج به دست آمده حاصل از این مطالعات نشان داد که مصرف روغن کنجد به مدت 6 هفته باعث کاهش معنی داری در میزان قند خون ناشتا، هموگلوبین گلیکوزیله، کلسترول تام و LDL در گروه‌های مورد مطالعه گردید.

شرکت حلوای عقاب با 80 سال تجربه در تولید فراورده‌های کنجدی، در تلاش است تا ذائقه جامعه را به سمت عادات غذایی سالم سوق دهد.

برچسب‌ها:

اشتراک گذاری: