از سال 1319

رژیم‌های غذایی گیاه‌خواری

دستور العمل های بین‌المللی تغذیه‌ای، اغلب بر افزایش مصرف میوه و سبزی و کاهش مصرف کلسترول و اسیدهای چرب اشباع با هدف پیشگیری از بروز بیماری‌های مزمن توصیه می نمایند. غذاهای گیاهی سهم عمده‌ای از رژیم غذایی روزانه‌ی ما را تشکیل می‌دهند و امروزه جمع کثیری از افراد به دلیل مسائل اخلاقی یا تغذیه‌ای، به‌ این نوع رژیم غذایی روی آورده‌اند. انواع رژیم های غذایی گیاهخواری متداول عبارتند از:

  1. وگن (وگان) Vegan

در این رژیم غذایی هیچ گونه محصول حیوانی و فرآورده های نشات گرفته از حیوانات مصرف نمی شود. افراد وگن نه تنها از مصرف انواع گوشت های حیوانی اجتناب می کنند، بلکه فرآورده هایی مانند لبنیات، تخم مرغ و عسل را نیز مصرف نمی کنند.

  1. خام گیاهخواری Raw-Vegan

در رژیم خام گیاهخواری مانند وگن‌ محصولاتی که هرگونه منشا حیوانی داشته باشند مصرف نمی‌شوند. خام گیاهخواران از مواد محرک مانند قهوه، چای، نوشیدنی‌های الکلی یا سیگار خودداری می‌کنند. غذای مصرفی این افراد شامل انواع میوه، سبزی یا سالاد، آجیل و خشکبار مانند مغز گردو، پسته، فندق، بادام، انواع جوانه‌ها و مواد قندی نظیر کشمش، خرما، انجیر و غیره است که بصورت خام و طبیعی مصرف می‌نمایند.

  1. لاکتو وجترین Lacto Vegetarian

این رژیم غذایی از مصرف انواع گوشت های حیوانی اجتناب کرده با این تفاوت که محصولات لبنی مانند ماست، شیر، پنیر و کره را مصرف می کنند.

  1. اوو وجترین Ovo Vegetarian

افرادی که از رژیم غذایی اوو وجترین پیروی می کنند گیاهخوارانی هستند که محدودیت در استفاده از محصولات لبنی داشته اما تخم مرغ مصرف می کنند.

  1. لاکتو اوو وجترین Lacto-Ovo Vegetarian

رژیم غذایی گیاهخواری که استفاده از تخم مرغ و فرآورده های لبنی در آن مجاز است.

  1. رژیم های غذایی نیمه گیاهخواری Semi-Vegetarian / Flexitarian

نیمه گیاهخواران به دلایل مختلف (مانند سلامتی، آسیب کمتر به محیط زیست، حیوانات و …) در مصرف انواع گوشت ها محدودیت دارند. در واقعیت ممکن است گاها از گوشت های حیوانی استفاده کنند ولی غالب رژیم غذایی آنها بر پایه گیاهخواری است.

رژیم های گیاهخواری موجب کاهش التهاب، کاهش بیماری‌های گوارشی، تامین فیبر کافی، حفظ سلامت قلب، کمک به بهبود فعالیت کبد، پیشگیری از سرطان‌، رفع یبوست، تامین طیف وسیعی از ویتامین‌ها و املاح، کاهش ابتلا به دیابت و کنترل وزن می گردند. لازم به ذکر است که ویتامین ب 12 تنها در منابع حیوانی وجود داشته و استفاده از رژیم های غذایی گیاهخواری کامل (وگن) ممکن است به کمبود این ویتامین در بدن منجر شود. از آنجایی که این ویتامین برای سلامت سلول های خونی، اعصاب و ژنتیک موثر است، گیاهخواران می بایستی با استفاده از مکمل ها از دریافت کافی آن اطمینان حاصل نمایند.

در میان انواع دانه‌ها و مغزها، کنجد دارای املاح ضروری همچون کلسیم، آهن و فسفر و اسیدهای چرب امگا می‌باشد. لذا در صورت حذف لبنیات در رژیم گیاه‌خواری، مصرف کنجد می‌تواند انتخاب خوبی برای تامین بخشی از کلسیم باشد. شرکت حلوای عقاب به عنوان یکی از پیشگامان تولید محصولات بر پایه کنجد اعم از ارده، حلوا ارده و سس کنجد (فاقد تخم مرغ) این امکان را برای علاقه مندان به پیروی از رژیم گیاه‌خواری فراهم کرده تا بتوانند به برنامه غذایی خود تنوع ببخشند.

برچسب‌ها:

اشتراک گذاری: